پشتیبانی

زبان جادویی رنگها

 این مقاله به خصلتها و ویژگی های هر رنگ می پردازد.

 

زبان جادویی رنگها

 

امروزه رنگ و بهره برداری از رنگ های مختلف می تواند در زمینه های مختلف کار برد داشته باشد و اثرات آن در محیط کار و زندگی مشهود است.

تاثیر رنگ ها بر روی سلسله اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک منشا بسیاری از رفتارها خواهد بود و در این رابطه روان شناسی رنگ و انتخاب رنگ های موثر می تواند تاثیرات روانشناختی را برای استفاده کننده رنگ به همراه داشته باشد.

به طور مثال رنگ هایی که برای تزئین داخلی کابین هواپیما به کار می روند، هیجان ناشی از پروازدر مسافران را به آرامش مبدل می سازند و فشار عصبی کمتری آنها را تهدید می کند.

آبی

رنگ آبی یکی از محبوب ترین رنگ ها در جهان هستی است و سیستم اعصاب مرکزی را تسکین می دهد.

با به کار گیری رنگ آبی در محیط زندگی، می توان فشار خون، ضربان قلب و تنفس را کاهش داد و در زمان بیماری و خستگی نیاز به این رنگ بیشتر احساس می شود.

گذشته از خصوصیات و ویژگی های مثبت این رنگ مانند اعتماد، عشق، هماهنگی، جدیت و امید از نظر روانشناسی، این رنگ گرایش به حساس بودن و زود رنجی را افزایش می دهد.

رنگ آبی به معنی بی قراری، بیزاری از ملالت و یکنواختی نیز هست.

 سبز

سبز که انواع مختلفی دارد، از دیدگاه روانشناسی، ثبات قدم و استقامت را می رساند و در مقابل عوامل تنش زا همانند یک محافظ عمل می کند. این رنگ بیان کننده پایداری، ثبات و ایستادگی در برابر تغییرات است و افرادی که از این رنگ استفاده می کنند، عاشق تازگی و طراوت هستند. همچنین آنها علاقه مندند که عقایدشان را بر دیگران تحمیل کنند و در محیط پیرامون خود تاثیرگذار باشند.

این رنگ همچنین می تواند در بیان مضامینی همچون توسعه، سلامتی یا زندگی سودمندتر و طولانی تر مورد استفاده قرار گیرد. از ویژگی های دیگر رنگ سبز، رشد، پاکیزگی، صلح و آرامش است.

 

قرمز

قرمز با تاثیری که بر اعصاب سمپاتیک دارد، فشار خون و ضربان قلب را افزایش می دهد و موجب رها شدن انرژی ها و نیروهای حیاتی می شود.

این رنگ فعالیت های عمومی را افزایش داده و ثبات و باروری اقتصادی را تشدید می کند.

رنگ قرمز میل، اشتیاق و آرزو را به دنبال داشته و انسان را وادار به فعالیت می کند. کسانی که این رنگ را انتخاب می کنند دارای روحیه رهبری، تهور، خلاقیت و احساسات عاشقانه هستند.

تاثیر رنگ ها بر روی سلسله اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک منشا بسیاری از رفتارها خواهد بود و در این رابطه روان شناسی رنگ و انتخاب رنگ های موثر می تواند تاثیرات روانشناختی را برای استفاده کننده رنگ به همراه داشته باشد.

صورتی

از خصوصیات صورتی: زیبایی، شیرینی، ملاحت، رافت، ظرافت، خلوص، درک ذاتی و حالات زنانگی است.

افرادی که این رنگ را دوست دارند، معمولا انسان های مطیعی هستند و از کسانی که پیرامون آنها هستند مراقبت می کنند.

زرد

زرد روشن ترین رنگ است و به همین دلیل شادی افزا است وجود رنگ زرد در محیط کار و زندگی افراد را دررهایی از مشکلات و موانع و تعارضات یاری می بخشد. این رنگ بر عکس رنگ قرمز بیشتر وسوسه آمیز است تا تحریک کننده و با وجود اینکه مانند رنگ قرمز موجب افزایش فشار خون، ضربان قلب و میزان تنفس می شود اما ثبات قابل توجهی ندارد. از ویژگی های این رنگ، روشنی، سرور و شادمانی، سلامت روحی، خوش بینی، هوش و خلاقیت است و افرادی که این رنگ را انتخاب می کنند، افرادی واقع گرا و منتقداند. این افراد همیشه در خصوص اجتماع نگران هستند و راجع به آن صحبت می کنند. دوستداران رنگ زرد کمال گرا، خجالتی و از نظر شخصیتی به دنبال پیشرفت و نوگرایی هستند.

 بنفش

رنگ بنفش ترکیبی از رنگ های آبی و قرمز است و ویژگی های هر دو رنگ را دارا است.

یعنی هم هیجان انگیز است و هم آرامش بخش. این رنگ نشانگر انطباق، به عنوان یک آمیختگی صمیمانه و عاشقانه مبنــی بر درک مستقیم یا حسی است. این انطباق به آمیختگی کامل میان ظاهر و باطن منجر می شود.

اشخاصی که رنگ بنفش را انتخاب می کنند، در روابط خود با دیگران حساس هستند.

 قهوه ای

رنگ قهوه ای در واقع قرمز تیره شده است و به همین دلیل به جای زنده دلی موجب دلمردگی و تسلیم می شود.

این رنگ در محیط کار مــوجب نقصان در فعالیت افراد می شود و انگیــزه آنـان را برای کارکاهش می دهد.

 نارنجی

اطمینان بخش ترین و با ثبات ترین رنگ در جهان، نارنجی است.

نارنجی ترکیبـی است از قرمز که حرکت را طلب می کند و همچنین زرد که خوشبختی را به آن اضافه می کند.

در مجموع ،نارنجی رنگ هشدار دهنده مطبوعی است. و جوانان معمولاً به این رنگ علاقه نشان می دهند.

از ویژگی های این رنگ گرما، تعادل، اشتیاق، شهرت، خلاقیت، شجاعت، عشق، برونگرایی، خوش خلقی، لذت طلبی و سخت کوشی است. افرادی که این رنگ را انتخاب می کنند، از نظر شخصیتی مقتدر بوده و به دنبال چیزهای تازه و جدید هستند.

 سیاه

سیاه رنگ نفی کننده و متوقف کننده است. این رنگ تداعی کننده پایان همه چیز بوده و مرز مطلقی است که در ماورای آن زندگی متوقف می شود و نقطه مقابل سفید است.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...